Ce este un alternator?

octombrie 28 2025
reparatii electromotoare alternatoare bucuresti

Care sunt componentele unui alternator?

Alternatoarele sunt importante deoarece sunt mecanismul de sustinere a vietii sistemului electric al masinii. Avand in vedere ca ne aflam in anotimpul rece, tinand cont de o serie de intrebari privind acest subansamblu auto, in continuare va supunem atentiei urmatoare precizari privind cum functioneaza un alternator.

Este destul de uimitor cat de mult echipament gasim acum pe masini care consuma electricitate. In trecut, curelele erau cele care scoteau energie pretioasa din arborele cotit al masinii, pentru a rula cat mai multe componente auxiliare. In prezent, producatori precum Mercedes-Benz, cauta sa utilizeze acumulatori mai mari pentru a putea „electrifica” majoritatea componentelor auxiliare. Dar, toata aceasta energie electrica suplimentara, nu apare de nicaieri si astfel a aparut nevoia unor baterii mai mari pentru masini cum ar fi bateriile Merc de 48V. Odata cu bateriile, apare si nevoia de a le mentine incarcate pentru ca sursa de alimentare electrica sa fie permanent functionala. Asa ca, in acest sistem apare alternatorul si, de aici, intrebarea simpla, ce este un alternator.

Pur si simplu, alternatoarele iau energie mecanica de rotatie din sistemul de propulsie si o transforma intr-o forta electromotiva. Apoi, acesta furnizeaza o sursa de alimentare electrica bateriei pentru a o mentine incarcata in timp ce este sub sarcina. Fara un alternator, bateria masinii ar primi mai intai o lovitura mare de tensiune de la pornirea masinii si, apoi, scade incet in tensiunea de iesire pana cand intreaga masina se va opri din cauza lipsei de electricitate.

Alternatorul este un echipament compact, care are dimensiuni relativ reduse si o constructie destul de simpla. Masinile moderne de astazi, au nevoie de o cantitate destul de mare de energie electrica si s-a ajuns ca alternatoarele sa produca chiar si 2 kW/h.

In primul rand, alternatorul este format dintr-o carcasa care de obicei este din aluminiu si care adaposteste celelalte componente din interiorul alternatorului. Bineinteles ca aceasta carcasa are si rolul de a proteja piesele interioare de patrunderea apei sau a prafului. Statorul alternatorului este un corp mecanic format din mai multe lamele(table) subtiri peste care sunt infasurate mai multe spire din cupru. Statorul este o piesa imobila si are functia de a prelua curentul electric produs de miscarea magnetilor pe deasupra retelei de cupru.

Alta piesa componenta este rotorul care este o piesa mobila. Este asezat pe un ax in interiorul statorului si are rolul de a produce un camp magnetic prin invartire. Rotorul are pe el o infasurare de sarma de cupru si doi magneti care genereaza un camp magnetic. Alimentarea cu energie se face prin intermediul unor inele colectoare, iar contactul cu ajutorul a doua perii din grafit.

Alternatorul foloseste un regulator de tensiune pentru a oferi energie cu tensiune constanta, indiferent de viteza motorului. Regulatorul este montat pe carcasa alternatorului si mai are si rol de racire.

Alternatorul este dotat cu o punte redresoare. Aceasta este foarte importanta, deoarece alternatorul produce curent alternativ , iar consumatorii si acumulatorul masinii funtioneaza cu curent continuu. Puntea redresoare este alcatuita din 6 diode.

In afara de toate aceste componente, alternatorul mai are in alcatuire un rulment care invarte rotorul, doua ventilatoare pentru racirea suplimentara si o fulie care face legatura intre motor si alternator prin intermediul curelei de accesorii.

Tinand cont de toate aceste particularitati, recomandarea echipei noastre tehnice este aceea de a va asigura ca sistemul electric al autovehiculului dumneavoastra functioneaza in parametrii optimi, mai ales pe timpul temepraturilor scazute.

Ca de fiecare data, pentru intrebari suplimentare, nu ezitati sa ne contactati.

Scrie un mesaj sau un comentariu